Nederlandse spelletjes en safari! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Vera en Sophie - WaarBenJij.nu Nederlandse spelletjes en safari! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Vera en Sophie - WaarBenJij.nu

Nederlandse spelletjes en safari!

Blijf op de hoogte en volg Vera en Sophie

27 Oktober 2015 | Oeganda, Kampala

Hallo allemaal,
We hebben een bijzondere week achter de rug...

Op maandagmiddag besloten we een stuk te gaan wandelen buiten het project. Het is een echt Afrikaans zandpad. We hadden ballonnen meegenomen om uit te delen. Al snel kwamen we wat kinderen tegen. We gaven ze ballonnen: die gezichtjes, wat een blijdschap. We lopen een stukje verder en al snel zien we veel kinderen te voorschijn komen. We delen zo'n 50 ballonnen uit. We mogen zelfs bij een mevrouw een stuk papaya eten, als dank. Fijn om zoveel kinderen met zoiets kleins blij te kunnen maken.

Op dinsdagmiddag en donderdagmiddag hebben we Nederlandse spelletjes gedaan met de kinderen. We deden deze spelletjes: touwtje springen, blik gooien, ring werpen, aardappel springen en aardappel lopen, zak lopen, eieren lopen en spek happen. Elk kind kreeg een stempelkaart en bij elk spelletje die ze hadden gedaan, kregen ze een stempel. Het was een drukke, maar super leuke middag! De kinderen hebben veel plezier gehad.

Woensdag gingen Vera en Femke met de dermatoloog naar het grootste ziekenhuis van Kampala, om daar een ochtend mee te kijken tijdens zijn spreekuur. Op woensdag komen er alleen kinderen. Toen we in het ziekenhuis aankwamen zat de kleine wachtkamer vol met ouders met hun kind. Wie het eerst is gekomen mag ook als eerst bij de dokter komen. We hebben vanalles voorbij zien komen. Allergische reacties, heel veel soorten exceem, schimmelinfecties, kinderen met een erg droge huid en nog veel meer. De dokter neem echt de tijd voor zijn patiënten en ook voor ons, hij legt alles maar dan ook echt alles uit en we mogen alles vragen. Als om 13:00 alle patiënten geweest zijn (ze hebben met drie artsen gewerkt) gaan we naar zijn eigen kliniek. Hij huurt een ruimte waar ook mensen en kinderen met een huidaandoening terecht kunnen. Hier zit hij nog tot volgend jaar, want dan is als het goed is zijn eigen kliniek af. Op dit moment is hij namelijk een kliniek aan het bouwen. Ook hier gaan we een kijkje nemen. Het is echt super groot. Vier verdiepingen! Er komt onder andere een supermarkt, een apotheek, een tandarts, een behandelkamer, verschillende dokterkamers en in totaal 8 appartementen. Het is echt super!

Op vrijdag was het dan eindelijk zover... op SAFARI!
Eerst moesten we zo'n 5 uur in de auto zitten. We gingen naar een neushoornpark. Hier hadden we een kleine wandeling. Al snel zagen we 2 neushoorns op zo'n 10 meter afstand. Wat gaaf! Het was een moeder met een kind.
's Avonds sliepen we in een echt klein, Afrikaans hutje (we voelden ons net kabouters, plopperdeplopperdeplop!), waar we heerlijk hebben geslapen.

De volgende dag begonnen we met een chimpansee tracking. Door de forest gingen we op zoek naar chimpansee. Het had geregend, dus dan zitten ze niet op de grond, maar hoog in de bomen. Onze gids deed echt z'n best voor ons om chimpaneeses zoeken. Gelukkig hebben we wel een aantal chimpansees goed kunnen zien zitten. Het was echt heel mooi om te zien.
's Middags hadden we een boottocht over de Nijl. Hier zagen we nijlpaarden en heel veel verschillende vogels, zoals een Afrikaanse visarend en bijeneters. Het is heel bijzonder om te zien. Ook zagen we al een giraffe en een buffel. Op het eind van de boottocht hadden we een wandeling naar de waterval. Ook hier was het weer heel mooi. Er ontstond een mooie regenboog boven de waterval.

Op zondag hadden we de echte game-drive. Om half 6 ging de wekker...
We mochten bovenop de auto zitten en zo hadden we een schitterend uitzicht over de Afrikaanse savanne. Al snel zagen we antilopes, gazellen en een buffel. We genoten van het prachtige uitzicht. Even later zien we giraffen lopen. Wat een mooie beesten.
Daarna zien we een kleine leeuw onder een boom. Een stukje verderop zijn er meer leeuwtjes. We dachten dat ze aan het spelen waren, maar ze waren een antilope aan het opeten! We zijn helemaal onder de indruk.
We rijden een stuk verder en daar zien we een hele kudde met giraffen. Er steken 3 giraffen de weg over, vlak voor ons neus. Op dit moment breekt de zon door en het is echt een prachtig gezicht. Daarna zien we van een afstand een hele kudde olifanten. Wauw!
Ineens zien we een stuk verderop de moeder leeuw lopen. Wat een beest! We rijden verder langs bosjes, en daar staan ineens 2 olifanten tussen de takken.
We rijden verder en het landschap is overal even mooi. We zien ook veel verschillende vogels, zoals gieren. De driver zegt dat we terug rijden. Op dat moment ziet Femke ineens een hele grote olifant: de olifant staat een stukje verderop, maar we zien hem heel goed. De olifant breekt zo met z'n slurf de tak af! Wat een kracht.
Deze dag heeft veel indruk gemaakt. Gelukkig hebben we in Botswana nog een game-drive en kunnen we er weer van genieten!

Deze week zullen we lekker veel op het project zijn om te helpen. Ook willen we een mat kopen voor de playroom en de buitenkant verven zodat de playroom helemaal af is.

Dikke kus van ons!

• 27 Oktober 2015 - 20:54

Oom Piet En Tante Lia:

Prachtig verhaal! Geniet ervan!

• 27 Oktober 2015 - 21:20

Elmama:

Wat een mooi verhaal weer; kippenvel! dikke kussen terug xxx

• 28 Oktober 2015 - 19:22

Tante Truus:

Hallo Vera en Sophie,

Wat hebben jullie weer veel van een wondere wereld gezien!
    Zo gaat genieten van de natuur en het werken met de oegandeesjes mooi samen op!
    Je komt vast tijd te kort!

Lieve groeten van Tante Truus

• 03 November 2015 - 15:15

Ellie Hoevenaars En Frans Van Haren:

Hoi Sophie en Vera,

Wat een verhalen weer, fantastisch hoor.
    Neushoorns, apen en al die geweldige dieren.Geniet er van.
    En nu gaan jullie reizen heb ik begrepen.Veel plezier en goed uitkijken hoor.

Vera en Sophie

Hoi lieve lezers, Op 14 september gaan wij voor 2 maanden vrijwilligerswerk doen in Oeganda. Vera gaat aan de slag als verpleegkundige en Sophie gaat werken als juf. Dit gaan wij doen in een Kinderproject in Kampala! In dit Kinderdorp krijgen de weeskinderen onderwijs, zorg en onderdak. Voor meer info: http://www.vrijwilligerswerk-afrika.nl/projecten/kinderproject_oeganda Op 9 november reizen wij door naar Zuid-Afrika. Hier zullen wij met de bazbuz van Kaapstad naar Johannesburg reizen voor 4 weken. De laatste week gaan wij een tour maken door Botswana en Zimbabwe. Om het vrijwilligerswerk te mogen doen, moeten wij een bedrag betalen. Dit bedrag gaat naar de mensen die werken aan en bij het project en alle materialen die nodig zijn voor in de klas en in de medische kliniek. Wil je ons én de kindjes in Oeganda helpen? Sponsor ons dan! Dikke kus en heel veel liefs! Vera en Sophie

Actief sinds 20 Feb. 2015