Bijna ingeburgerd! - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Vera en Sophie - WaarBenJij.nu Bijna ingeburgerd! - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Vera en Sophie - WaarBenJij.nu

Bijna ingeburgerd!

Blijf op de hoogte en volg Vera en Sophie

25 September 2015 | Nederland, Roosendaal

Lieve allemaal,

Wat hebben we al veel meegemaakt hier. Het is echt allemaal heel bijzonder en indrukwekkend.

Donderdag gingen we weer naar school. Er wordt echt Afrikaans lesgegeven. De leerkracht schrijft alles op het bord en daarna herhalen de kinderen dit. De leerkracht is heel lief voor de kinderen, dat is fijn om te zien.
Ineens was Noelle (de leerkracht) weg. We hadden geen idee waar ze gebleven was. Het bleek dat de leerkracht van Primary Two niet aanwezig was, dus ze had 2 klassen. Wij stelden voor dat wij de rest van de ochtend zouden draaien. Dit vond ze een prima idee. Snel zetten we een les in elkaar over Nederland. Het was erg leuk en de kinderen deden goed mee.
's Middags zetten we de muziekinstallatie in de klas en gingen we lekker dansen. Primary Two kwam erbij en de kinderen waren zichtbaar aan het genieten. Ze hadden de grootste lol!
's Avonds gingen Lisa en wij in de keuken helpen. Er staan mega-grote pannen met poscho (Oegandees voor maispap). De kokin vertelt dat ze elke dag voor alle 600 kinderen de lunch en het avondeten maakt. WAUW! Wij helpen met serveren. Eerst komen alle kinderen van Primary school en daarna van de Secundary school. Wat een klus!!!!!

Vrijdag ging Vera een dagje meekijken in Primary Two. Sophie bleef in Primary One. De leerkracht zei: "als jij les gaat geven, kan ik rusten". Uuuhhh... Sophie kijkt snel door de handleiding en ze begint de les. Het was een herhalingsles, dus de kinderen wisten gelukkig al wel veel.

Zaterdag en Zondag zouden Lisa, Els en Willemien een weekendje naar de Sipi Falls gaan. Wij zijn meegevraagd en we besloten dit te doen!
De chauffeur kwam ons ophalen, hij was zelfs 20 minuten te vroeg (niet echt Afrikaans hihi). Het was 6 uur rijden, in eerste instantie een tegenvaller maar met dit prachtige landschap verveelt het nooit. In de auto hebben we veel lol met z'n vijven.
Eenmaal aangekomen bij onze slaapplek, krijgen we de optie om een wandeling van 2 uur te doen naar de koffieplantage of de wandeling van 3 uur naar Sipi Falls. Het is al 3 uur en het is snel donker, dus we gaan voor de koffieplantage. We krijgen een stok in eerste instantie een beetje overdreven naar ons idee, maar al snel komen we erachter dat het wel handig is om hiermee grip te houden op al het slib en ongelijke gronden. De gids vertelt ons wat over de koffie en hij vertelt dat koffie het grootste exportproduct is van Oeganda. Na 20 min gaan we weer terug, en we snappen daar weinig van. Het blijkt dat we zelf koffie gaan maken! Wat leuk. We beginnen met het malen van de bonen, zodat de echte koffieboon eruit komen. Die koffiebonen gaan we roosteren. Daarna wordt er weer gemalen en hebben we onze eigen koffie. Heeerlijk!!
De volgende ochtend hebben we een beetje pech: er is geen warm water en er is geen stroom. Onder een koud straaltje wassen we ons...

Na het ontbijt vetrekken we naar de Sipi Falls! Weer met een stok, lopen we de berg op. Het is een heel geklim, maar WAUW het is prachtig. We boffen, want er zijn maar liefst 3 watervallen. Elke waterval is weer adembenemend. Bij de eerste waterval nemen we een douch die we vanmorgen niet konden nemen we staan er gewoon bijna onder en zijn helemaal doorweekt!
Overal waar je denkt dat geen mensen kunnen wonen, staat er toch ineens weer een hutje met zo'n 6 kinderen. Al de kinderen roepen dan bye mzungu bye!!

Na het weekend is het weer tijd om te gaan werken. Sophie heeft besloten om een leesgroepje op te richten. Dit vond de leerkracht goed, dus vanmiddag is de eerste middag. Het is erg leuk. Dit doen we 3x in de week met kindjes die achterlopen met lezen.
Helaas hebben we ook minder nieuws gekregen. Een meisje (5 jaar) uit Primary One, waarvan wij al vermoedens hadden dat ze ziek zou zijn, blijkt HIV te hebben. We hebben het nagevraagd en het is bevestigd. Je weet dat het veel voorkomt in Afrika, maar ineens komt het heel dichtbij. Ze gaat wel regelmatig naar de dokter en ze heeft medicijnen. Haar huid is heel slecht, ze hoest veel en ze heeft rode, tranende ogen. Het blijkt maar in onze gedachten spoken. Vera wilt een keer met haar naar de dokter gaan, ze gaat namelijk niet op het centrum naar de dokter maar heeft een eigen buiten het centrum.

Woensdag hadden we een speciale dag: mountainbiken bij Lake Victoria!
Een Nederlandse gids nam ons mee naar Lake Victoria. Hier namen we het bootje om naar de overkant te komen. Aan de overkant was van de hectiek van Kampala niets meer te merken: het was er heel rustgevend. Met de steile hellingen en afdalingen gaan we op de mountainbike het gebied verkennen. Het is wel zwaar, maar het is ook heel mooi.
We hebben onder andere een kraanvogel gezien, dit is het nationaal symbool van Oeganda en staat ook op de vlag.

Op donderdag had Vera iets bijzonders: outreach! Ze vertrokken een uur later dan gepland, hierdoor waren veel moeders al weggegaan. Gelukkig heeft Vera toch wel een baby'tje kunnen injecteren! Het waren echt schattige kindjes volgende week donderdag gaan we weer!
Vrijdag heeft Vera voor het eerst een dag meegeholpen in de kliniek. Ze heeft al een infuus kunnen zetten en medicijnen via verschillende andere infusen gegeven. Het is raar hoe anders hier alles is. Zo kreeg een jongen met een ontsteking in zijn been geen verdoving maar werd het gewoon opgen gesneden. De jongen schreeuwde het uit van de pijn. Ook het steriel werken is hier niet alles, in 1 dag al verschillende dingen gezien die in Nederland echt niet kunnen. Morgen weer een dagje en ik heb er weer zin in!

Dit weekend zijn we lekker op ons project. We wat boodschapjes doen en veeel met de kinderen dansen en spelen!

Wist je dat...
- Oeganda 5x groter is dan Nederland?
- En er 32 miljoen mensen wonen?
- 60% van de bevolking jonger is dan 18 jaar?
- Hierdoor veel jongeren die van school komen geen baan hebben?
- Ze daarom voor zichzelf beginnen?
- Oeganda hierdoor bovenaan de wereldlijst staat met eigen bedrijven?
- Oeganda uit verschillende state bestaat en elke staat zijn eigen prins en eigen taal heeft?
- Koffie het grootste exportproduct van Oeganda is?
- Lake Victoria het op één na grootste zoetwatermeer op de wereld is?
- Nederland en België in Lake Victoria zouden verdwijnen?
- Oeganda bekend staat om zijn vele vogelsoorten?
- Kinderen soms wel 1,5 uur met 10 liter water op hun hoofd moeten lopen?
- Oeganda een hele vruchtbare grond heeft?
- Er genoeg fruit en groente is voor iedereen?
- Een rolex hier een lokaal gerecht is?
- Een soort pannenkoek (chapati) met omelet is?
- Je voor zo'n rolex maar €0,50 betaald
- Je voor een ritje in een Matatu (met z'n twintigen in een busje gepropt) ook maar €0,50 betaald?

Dikke kus!

• 26 September 2015 - 09:39

Sabine:

Lieve meiden,
    Wat een mooi reisverslag weer! Op deze manier zijn jullie ineens heel dicht bij ons!

• 26 September 2015 - 12:34

Ellie Hoevenaars:

Hoi Sophie en Vera,

Wat een leuk verslag en wat kunnen hullie daar veel goeds doen.
    Jullie hebben een hoop te vertellen als je over een tijdje weer thuis bent.
    Geniet er van

xx Ellie

• 26 September 2015 - 17:23

Tante Truus:

Hallo Vera en Sophie,

Bedankt voor jullie uitgebreid verslag.
    Je hebt inderdaad samen al heel wat meegemaakt!
    Probeer er je voordeel mee te doen en geniet er van!
    Ik zou jullie weleens aan het werk willen zien.
    Hoe is het klimaat in Oeganda? Ik las ergens dat het er vaak regent.
    Hebben jullie daar al iets van gemerkt?
    Het allerbeste samen. Ik kijk uit naar een volgend verslag.

Groeten en liefs van Tante Truus

• 28 September 2015 - 20:48

Eleanor:

Hoi Vera en Sophie

Wat hebben jullie veel beleefd zeg

• 29 September 2015 - 18:22

Elma:

lieve lieve meiden, wat een avonturen en wat mooi om dit alles te lezen. Wat zijn jullie toch twee heerlijke meiden zeg.
    Elke dag is weer bijzonder en vol onverwachte dingen. Volgens mij gaan ze jullie daar straks nog heel erg missen. dikke kus voor jullie en veel succes verder.xxx
    elmama

• 30 September 2015 - 09:58

Anneke@doingoood:

Erg leuk dames om jullie verhalen te lezen! Jullie maken wat mee :) En heel goed jullie improvisatie talenten lees ik ook in jullie verhaal....Muses :) Wat fijn Vera, in de kliniek te kunnen assisteren, bijzonder! Heb het goed en blijven genieten. Groetjes!

Vera en Sophie

Hoi lieve lezers, Op 14 september gaan wij voor 2 maanden vrijwilligerswerk doen in Oeganda. Vera gaat aan de slag als verpleegkundige en Sophie gaat werken als juf. Dit gaan wij doen in een Kinderproject in Kampala! In dit Kinderdorp krijgen de weeskinderen onderwijs, zorg en onderdak. Voor meer info: http://www.vrijwilligerswerk-afrika.nl/projecten/kinderproject_oeganda Op 9 november reizen wij door naar Zuid-Afrika. Hier zullen wij met de bazbuz van Kaapstad naar Johannesburg reizen voor 4 weken. De laatste week gaan wij een tour maken door Botswana en Zimbabwe. Om het vrijwilligerswerk te mogen doen, moeten wij een bedrag betalen. Dit bedrag gaat naar de mensen die werken aan en bij het project en alle materialen die nodig zijn voor in de klas en in de medische kliniek. Wil je ons én de kindjes in Oeganda helpen? Sponsor ons dan! Dikke kus en heel veel liefs! Vera en Sophie

Actief sinds 20 Feb. 2015